Jdi na obsah Jdi na menu
 


Interaktivita

 Vlastnost, která spočívá v tom, že uživatel může aktivně ovlivňovat běh programu, ne jej jen pasivně přijímat. Zřejmě hlavním rozdíl mezi reklamou umístěnou v klasických médiích a Inter­netem je interaktivita, způsobená internetovou reklamou. Jednoduchým kliknutím na reklamní proužek může uživatel získat velmi podrobné informace o da­ném produktu či službě a v případě zájmu daný výrobek zakoupit (interakce), či dotázat se výrobce nebo prodejce na další vlastnosti produktu. Pro stále více pro­dejních serverů je zajímavá také postnákupní aktivita uživatelů, kteří své zkuše­nosti s výrobkem rádi, sdílejí s ostatními uživateli Internetu. Činí tak jenom proto, že zpětná reakce je prostřednictvím Internetu rychlá a nenákladná, ale především v případech své naprosté nespokojenosti se službami prodejce (tzv. záporné slovo­ z-úst) nebo v případech spokojenosti s poskytovanou službou či funkcí výrobku (tzv. kladné slovo-z-úst). Reakce spotřebitelů je hodnotícím kritériem a novému potenciálnímu zá­kazníkovi napomáhá v nákupním rozhodováním. Je samozřejmé, že snahou prodejce je nashromáždit co nejvíce kladné kritiky k danému výrobku. Podle této teorie ovlivňují reakce spotřebitelů rozhodování budoucích spotřebitelů dvěma směry:

a)        Spotřebitelé se ve  svém nákupním rozhodování nakonec rozhodnou pro dražší a kvalitnější výrobek. Je totiž logické, že lepší reakce spotřebitelů lze očeká­vat u výrobků, jsou vyrobeny z kvalitnějších materiálů a uživatelům nabí­zejí lepší komfort či více funkcí.

             b)      Dobrý ohlas na výrobek vyvolává multiplikační nákupní efekt u dalších  spotřebitelů. Obzvláště spotřebitelé, kteří se v daném oboru nepohybují a nejsou schopni výrobek dostatečně ocenit vlastním úsudkem (např. spotřebitel kupu­jící knihu o finančních derivátech, o nichž toho zatím moc neví), se budou na reakce ostatních spotřebitelů více spoléhat. Jeden server dohnal tento marketingový koncept k naprosté dokonalosti, když dal každému spotřebiteli možnost nejen v ovlivnit svůj vlastní názor k danému výrobku, ale ještě ,,oznám­kovat" výrobek žádnou až pěti hvězdičkami dle jeho spokojenosti. Z takto zís­kaných ,,známe“ potom uvádí u daného výrobku průměrnou známku.